Egy korábbi blogbejegyzésemben olvashattál már az elektromos fekvőkerékpárokról általában, egy tesztemben pedig egy agymotoros elektromos fekvőkerékpárral szerzett tapasztalataimról. A mai tesztkör alanya egy frissebb fejlesztésű Tongsheng TSDZ2 elektromos kerékpár átalakító szett lesz, amit megint a jól bevált Nazca Paseo kapott meg.
Tongshend TSDZ2 motor
A TSDZ2 egy nyomatékszenzoros elektromos pedálrásegítéses rendszer. Segítségével szinte bármilyen kerékpárt át lehet alakítani elektromos kerékpárrá, akár egy fekvőkerékpárt is. A rendszer a felfogatások és kábelhosszúság tekintetében elsősorban a gyémántvázas bicajokhoz van optimalizálva, de némi utánajárással és tapasztalattal kiválóan beépíthetőek fekvőkerékpárokba és trike-okba is.
A TSDZ2 gyakorlatilag egy motorizált hajtómű, ami tartalmazza a középcsapágyat, a hajtókarokat, a lánckereket, a vezérlő elektronikát, a nyomaték/sebesség szenzorokat és persze az elektromotort. Tesztem alanya a Tongsheng család legkisebb tagja 36V és 250W-s teljesítménnyel. A kistestvér mivolta ellenére is a gyártó 80NM nyomatékot ígér, ami akárhogy is nézzük, impozáns adat. A Tongsheng pedelec rendszere nyomatékszenzoros, ami azt jelenti, hogy a vezérlés a pedálra gyakorolt nyomatékot figyeli és annak mértéke alapján segít a tekerésben. Az ügyes tervezői munkát dicséri a rendszer kompakt mérete. A motor versenytársaihoz hasonlítva is kis méretű, pedig tartalmazza a vezérlő elektronikát és a nyomatékszenzort is. További előnye, hogy mindössze 3 kábellel kapcsolódik a perifériákhoz: az akkupakkhoz, a kerékmozgás érzékelőhöz és a kijelzőhöz. Így a kábelek vezetése viszonylag egyszerű és nem borítják be pókhálóként az egész fekvőkerékpárt.
Kijelző, vezérlő
A gyártó az átalakító szetthez 3 féle kijelzőt kínál. Én a markolatváltóra emlékeztető XH-18 LCD vezérlő/kijelzőt választottam, ami kis méretével, praktikus kialakításával és színes kijelzőjével nyerte el a tetszésemet. Segítségével a pedelec rendszer működése finomhangolható, irányítható, illetve funkciói között egy teljesértékű kilométerórát is találhatunk (a megszokott adatokkal, mint sebesség, legnagyobb sebesség, akutálisan megtett távolság, összesen megtett távolság, időtartama, stb.). Két hagyományos nyomógombbal és egy igen leleményes markolatgombbal rendelkezik. A markolatgombot felfele és lefele tekerve választható ki a rásegítés mértéke, elektromos gázkarként NEM funkcionál. A kijelzőn látható még az akkumulátor töltöttségi szintje is. Apropó!
Akkumulátor
Egy, a nagyobb túrákat is kiszolgáló 17,4 Ah Samsung cellákból épített akkupakkot kapott a Paseo, ami a rásegítés mértékétől függően 90 – 140 km-s távolság megtételére elegendő elektromos energiát képes tárolni. Zárható és a levehető verzió. Súlya megközelíti a 3,5 kg-t, így a súlypont alacsonyan tartása érdekében az ülés alatti vázcsőre került felerősítésre. A teljes elektromos átépítő szett az agymotor közel 4 kg-jával együtt nagyjából 7,5 kg-t tesz ki, ami a Nazca Paseo 18 kg alapsúlyát 25,5 kg-ra gyarapítja. Ez elsőre soknak hangozhat, de az elektromos kerékpárok világában ez egy teljesen átlagos adat. És hát nem is emelgetésre épült ez a szépséges elektromos fekvőkerékpár, hanem tekerésre!
Csapjunk is bele!
A szokásos Szilas-patak menti tesztkörömre indultam az TSDZ2-vel felvértezett Nazca Paseo-val. Kezdésnek az 1-es rásegítés fokozatot választottam. 6 km/h felett kapcsolt be a motor halk üzemzajjal, amit felgyorsulva a szélzaj szinte teljesen el is nyomott. A menüben találtam egy okos funkciót, aminek segítségével a rásegítés alsó sebességhatárát 0 km/h-ra is le lehet csökkenteni, így a fekvőkerékpár megindításában is kaphatunk plusz nyomatékot a pedelectől. A legkisebb, első fokozatban haladva bár érezhető volt az asszisztencia, de a mértéke hamar felvetette bennem a kérdést, hogy milyen is lehet a 2. fokozat. Átváltva 2-be figyeltem fel a nyomatékszenzor kifinomultságára. Ha kevésbé nyomtam, kisebb volt a rásegítés, ha odaléptem neki, akkor erősebb… Nem tudom, hány lábnyomaték erősségi szintet tud megkülönböztetni, de úgy tűnik eleget ahhoz, hogy kitalálja, hogy éppen mit is szeretnék. Ügyes! Eddig a pontig a TSDZ2 gördülékeny működésén felül nem jött a „húúúúú de” érzés. Szépen tette a dolgát, a teljesítményében pedig kiugrót nem tapasztaltam.
3,4….
A 3. fokozatba kapcsolva azonban elkezdte az izgalmasabb arcát mutatni a Thongseng. Ekkor esett le a fokozatok logikai felépítése: minél magasabb fokozatba kapcsoltam, annál kisebb lábnyomatékra kezdte el az egyre nagyobb segítséget adni. Ez már kifejezetten izzadságmentes haladást biztosított, jó sebességélménnyel. Felbátorodva a 3-s fokozat dinamizmusán, átdobtam négyesbe és a motor a “kis” teljesítményét meghazudtoló módon kezdett el repíteni! Szinte alig adtam a pedáloknak nyomatékot, a Nazca pedig gyorsult, és nem is akárhogy! Lelassítottam és újra gyorsultam! Majd még egyszer! A 4. rásegítési fokozatban a környék legnagyobb emelkedőjét, az „ördög hátát” 25km/h-val sikerült teljesítenem. Hihetetlen! A kiváló menetdinamika kulcsa valószínűleg a motor 80NM-s nyomatékában rejlik. Aminek tükrében nem is nagyon értem miért gyártanak 500W meg 750W teljesítményű TSDZ2-ket, ha ez a közúti forgalomban használható 250W-s teljesítményű motor is ilyen kiváló használati és élvezeti értékkel bír. A legnagyobb, 4. rásegítési fokozatban a pedálszenzor annyira érzékeny, hogy sík terepen a pedálok szinte nyomaték nélküli forgatásával is biztosít egy egyenletes 20 km/h-s utazótempót.
Fokozatok
A fenti élményfürdő után nem csoda, hogy nehezen búcsúztam el a 4. fokozattól, de megtettem, hogy ízlelgetni tudjam még az alacsonyabb fokozatok jellegzetességeit is.
Mérőműszer híján a fokozatok természetét illetőleg a következő szubjektív eredményre jutottam:
1. fokozat: Itt egy kis segítség… kerékpározni indultál, hát tessék tekerni!
2. fokozat: Na jó, akkor segítek még egy kicsit, de aztán nehogy az edzés rovására menjen!
3. fokozat: OK, rendben! Te csak mozgasd a lábad én meg akkor tekerek helyetted.
4. fokozat: Na akkor kapaszkodj!
A nyomatékszenzoros pedelec rendszerről azt tartják, hogy az egyik legtermészetesebb kerékpározási élményt nyújtja és használata során olyan érzésünk támad mintha megcombosodtunk volna. És ezzel teljesen egyet is tudok érteni!
Egyéb tapasztalatok
Az ügyes nyomatékszenzoron és a meglepő teljesítményen túl szimpatikus tulajdonsága a rendszernek, hogy az elektromos motor kikapcsolva sem lassítja a fekvőkerékpárt. A próba kedvéért pár kilométert megtettem a kikapcsolt pedelec-kel és nem éreztem ellenállást a motor részéről. Ami azért jó hír, mert így fekvőkerékpárunkat a megszokott módon is tudjuk használni, az elektromos rásegítést pedig csak a kritikusabb emelkedős szakaszokon, vagy amikor már elfáradtunk. Már ha valaki képes ellenállni a kísértésnek, ugye. Ennek az előnyének különben még a kisebb akkupakkot használó sporttársaknál lehet jelentősége, mivel így tudnak takarékoskodni az energiával, meghosszabbítva a rásegítés hatótávját,
Ugyanakkor a nyomatékszenzoros rendszereknél figyelmet érdemel a váltó megfelelő használata. A TSDZ2 a láncot hajtja, így értelemszerűen az általa leadott nyomaték a váltókhoz is elér. Ha valaki amúgy is rossz váltó kezelési technikával bír, ezalatt a lábnyomaték alatti váltást értem, akkor a 3-s és 4-s fokozatokban a motor nagyobb nyomatéka jobban megkínozza a láncot és a váltórendszert is. Az ilyen váltással járó csúnya hangot ugyan sokan észre sem veszik, de a kopóalkatrészek hosszabb élettartalmáért érdemes a váltáskor levenni a nyomatékot a hajtásról, (ezzel kikapcsolva a rásegítést is).
Konklúzió:
A Tongsheng TSDZ2 elektromos fekvőkerékpár átalakító egy jól megtervezett és átgondolt szett. Nagyon tetszett az okos nyomatékszenzor, a kompakt, mindent magába foglaló kialakítása, a működéséhez szükséges kevés kábel, a kiemelkedő teljesítményről és gördülékeny működésről nem is beszélve. Kifinomult nyomatékszenzorának köszönhetően szinte bármilyen felhasználási stílust és igényt kielégít. Használni, megszokni és megszeretni egyaránt nagyon könnyű.
A szett beépítése során alkalmazott koncepció egyébként kiválóan vizsgázott. A TSDZ2 elektromos kerékpár átépítő szett és a Nazca Paseo fekvőkerékpár a kényelem és teljesítmény jól sikerült kombinációja. A 7,5 kg extra súly egyáltalán nem érződik a rekumbens futásán. Sőt, az ülés alá „tőkesúlyként” elhelyezett akkumulátor a súlypontot csökkenti, ami tovább javítja az amúgy sem rossz kanyarstabilitást. A 250W teljesítmény és 80 NM nyomaték bőven elegendőnek bizonyult a fekvőkerékpár mozgatásához, szinte súlytalanná teszi a nehéz csontú Paseot. Ez igazolta előérzetemet, miszerint egy elektromos fekvőkerékpárnál a súly messze nem elsődleges szempont.
Elektromos fekvőkerépár bérlés, vásárlás
Mivel a gyári elektromos fekvőkerékpárok ritkák és megfizethetetlenül drágák, így gyakorlatilag hiánycikk a használt piacon. Az átalakító szettek viszont kiváló ár/érték arányú alternatívát jelentenek azoknak, akik szeretnének egy teljesértékű elektromos rásegítésű fekvőkerékpárt. A TSDZ2 rendszer a rekumbens.hu -n megvásárolható és műhelyünkben beépíttethető. Ha még nincs fekvőkerékpárod, válassz az eladó fekvőkerékpárok közül, majd az elektromos rásegítési rendszerek valamelyikéből.
Ha egyenlőre még csak barátkoznál az elektromos fekvőkerékpárral, szeretnéd kipróbálni, akár csak egy túra erejéig élvezni az extra teljesítményt és kényelmet, úgy arra is van lehetőséged, mert az elektromos Nazca Paseo fekvőkerékpár bérelhető. A bérlésének részleteiről és a szabad időpontokról érdeklődj.