A nagy múltú holland Flevobike (Racer, Fifty-fifty, Spirit, Orca velomobil) 2000-s évek második felében döntötte el, hogy megtervezi és megépíti a valaha készült legpraktikusabb fekvőkerékpárt és mindezt úgy, hogy a gyártási költségeket figyelmen kívül hagyja. 2009-re sorozatgyártásba is került a projekt gyümölcse a Green Machine, megkezdve több mint 10 éves pályafutását.
És, hogy mitől lesz egy reku praktikus, sőt a legpraktikusabb?! Például a zárt vázüregben futó komplett hajtáslánc és váltórendszerének köszönhetően. A hajtást négy fogaskerékkel és két lánckörrel oldotta meg a Flevobike, illetve a váz középső csuklópontjában helyezte el a 14 sebességes Rohloff agyváltót. Igen! A váz csuklópontjában! Amilyen felfoghatatlan olyan bravúros technikai megoldás.
Az üreges egykaros hátsó lengővilla amellett, hogy otthont ad a váltónak és a második lánckörnek, csavarodás mentesen adja át a haladási energiát a hátsó keréknek és még szépen is simítja az útegyenetlenségeket. A mérnökök arra is figyeltek, hogy a láncok vertikális futása mindkét lánckör esetében egyenes legyen, ami megint csak a láncok élettartalmát növeli és a simább futásukat segíti. A zárt hajtáslánc filozófiáját olyannyira komolyan vették, hogy mindösszesen 3 apró karbantartó nyílást (2 db 2 cm-s és 1 db 1 cm-s lyukat) hagytak a láncok olajozására és a Rohloff agyváltó olajcseréjére. Az apró nyílásokon pedig könnyedén el is lehet végezni a minimálisan szükséges karbantartást.
Természetesen az ülés/pedál távolság testmagassághoz igazítható, az ülés hálós hátlapja pedig ízlés szerint dönthető vagy emelhető, az ülésháló feszessége egyedi módon két oldalcsavarral hangolható (nem hevederekkel, ami ahogy az általános). Az ötküllős kompozit kerekei ipari csapágyakon futnak, kormánya előre dönthető, szöge ügyes megoldással finomhangolható és tárcsafékek lassítják. Általánosságban elmondható, hogy a praktikum és az átgondoltság a kerékpár minden porcikájában tetten érhető. Minden pontosan ott van és úgy van ahogy kézre, vagy lábra esik és ahol lennie kell.
Ez a precizitás és mérnöki igényesség köszön vissza a Green Machine menetkarakterisztikájában is. Használata evidens és organikus. Könnyedén indul meg, légies a futása, kis ívben is szívesen kanyarodik. Kiválóan mászik és az útegyenetlenségeket is ügyesen átlépi, ha pedig tempót kell menni, akkor sem hagyja szégyenben a gazdáját. A Rohloff-al váltás pedig a bársony!
És van itt még egy dolog, ami felett egyszerűen nem lehet elsíklani! Az pedig, az hogy ez a rekumbens GYÖNYÖRŰ! A vagány fekete csillagküllős kerekei, a narancs eloxált szépen formázott vázidomok, a karizmatikus félkarú hátsó lengővilla, a esztétikus rugóstag konzol, kecses fotele, a kiváló aránya és dinamikus megjelenése vonza a szemet. Olyan technikai szépség, amin jó akár csak úgy pihentetni a tekintetet, elveszni a részleteiben, elmélázni a műszaki megoldásain. Nehéz betelni vele!
Összegezve a Flevobike Green Machine egy kiemelkedő példája az innovatív mérnöki munkának, az igényes gyártási technológiának, az esztétikum és a kiváló menetkarakterisztika házasságának.
Ez bizony szép munka Flevobike! 😊








