Fekvőkerékpár kormány kisokos
A fekvőkerékpárok karaktere és kényelme sokban függ a kormány kialakításától. Többnyire egyedi tervezésű alkatrészek alkotják, amiket alaposabban megvizsgálva sok érdekes és innovatív műszaki megoldást fedezhetünk fel. Alapvetően az üléshez viszonyított pozíciójuk szerint két csoportjukat különböztetjük meg: az alsó és a felső kormányműveket. Mindkét típus tökéletes harmóniában van a fekvőkerékpározás alapkoncepciójával, a kényelemmel, de főbb tulajdonságaikban mégis eltérnek egymástól. Lássuk ezeket!
Felső rekumbens kormányok
A napvilágot látott felső kormány koncepciók egyike a fix fekvőkerékpár kormány. Jellemzően a korai Challenge Focus és M5 Blueglide fekvőkerékpároknál alkalmazták, mígnem az előrehajtható kormányok egy időre háttérbe szorították őket. Kialakításuk technológiailag a gyémánt vázas kerékpárok kormányrendszerét idézi, melyet egyszerű módosításokkal integráltak a fekvőkerékpárokra. Nagy előnyük, hogy a kis ívű kanyarokat is könnyedén be lehet venni a segítségükkel, illetve az egyenes kormányoszloppal szerelt verziója a legkényelmesebb választás a pocakban és mellkasban erősebb sporttársaknak.
További erényük, hogy minden helyzetben stabil kapaszkodót biztosítanak a fekvőkerékpárosnak, ami hasznos lehet például a reku tolásánál vagy járdára való felemelésénél. De fix mivolta tekerés közben is jól jöhet, főleg azoknak, akik tempós vagy emelkedős szakaszokon szeretnek karral is ellenerőt képezni. Valószínűleg ennek a tulajdonságának is köszönheti, hogy napjainkban újra reneszánszát éli, hiszen számos neves gyártó teljesítmény gépein is kérhető kormány alternatíva (Azub és Bacchetta). Az alábbiakban láthatsz egy Nazca Gaucho Highracer-t és egy M5 Shock Proof 559 versenygépet fix kormánnyal.
A Nazca fix kormányműve abban speciális, hogy egy „Aero” vagy más néven „M” kormányban végződik. Ez a kormánymegoldás hozza a fenti előnyöket, tetőzve az extra tér érzettel, amit a térdeken túli elhelyezkedése biztosít. Praktikus tulajdonsága még, hogy több fogási pont is kialakítható rajta, így menet közben igény szerint változtatható a fogása. Aki pedig sok elektromos kütyüvel rendelkezik, annak rengeteg helyet kínál azok elhelyezésére.
A felső rekumbens kormányok másik típusa a csuklós vagy előrehajtható szárú kormány. Nevéből már következtethetsz, hogy fix társaiktól egy beépített forgópontban különböznek, aminek köszönhetően előrehajthatóak.
A megoldás a fekvőkerékpárra való fel- és leszállást hivatott kényelmesebbé tenni. Érdekessége, hogy kerekezés közben egyáltalán nem mozog, amit a kormányszár hajlításával és megfelelő szögben történű pozicionálásával érnek el a mérnökök. Ezek a csuklós kormányszárak szinte mindig mókus kormányban végződnek, melyek a térden innen, a mellkashoz közeli fogást biztosítanak. Nevét egy makkot rágcsáló mókus mellső lábtartásáról kaphatta, ugyanakkor hajlított alakja végett bajusz kormánynak is szokták becézni. Az előrehajtható kormányokból az évek során sokféle verzió került piacra. Anyagfelhasználásban, súlyban és variálhatóságban lehetnek különbségek közöttük. A legprogresszívebbek az úgynevezett 3D felső kormányok, melyek a kényelmes kartartásért minden irányba állíthatóak, finomhangolhatóak. A kényelménél is nagyobb előnye a kiemelkedő kormányzási szabadság. Valószínűleg a jó manőverezhetőségének és praktikus előrehajthatóságának is köszönheti, hogy ez a legszélesebb körben elterjedt felső kormány koncepció a fekvőkerékpároknál.
Alsó fekvőkerékpár kormányok
Ez az az alkatrész, ami a legnagyobb fejtörést és zavarodottságot okozza annak, aki korábban még nem látott fekvőkerékpárt. Nem hiába! A közlekedési eszközök világában az alsó kormány koncepció kuriózumnak számít, szinte csak a rekumbenseknél terjedt el ennyire széles körben. Előnye az extra kényelmes karpozíció és az akadálytalan kilátás. Az alábbi képen egyik kedvencemet, egy korai Challenge Twister direkt karos alsó kormányt láthatod.
Ennél a modellnél bravúros egyszerűséggel oldották meg a kormányrúd ideális ülés alatti elhelyezését, illetve a kormányrúd csípőszélességre állíthatóságát. Azt tudni kell, hogy az alsó kormányok achilesze a kis ívű kanyarodás. Ekkor a csípőnk, vagy az ülés állhat útjában a forduló kormánynak, ami könnyen egyensúlyvesztéshez és eldőléshez vezethet. Erre találta ki a Challenge a fenti második képen látható megoldást, amivel a szélesebb csípővel is biztonságossá tehetőek a kis ívű kanyarok.
Indirekt alsó kormány
A Challenge későbbi modelljein is előszeretettel alkalmazta ezt az ötletet, mint ahogy ezen a Challenge Seiran túra rekumbens kormánytengelyes alsó kormányán is láthatod. Itt már a hosszabb tengelytáv és a nagyobb vázmagasság miatt a váz alá helyezték el a kormányművet és gömbcsapágyas tengellyel kötötték össze a kormányzott első villával. Ennek a megoldásnak további hozománya, hogy kis állítható hosszú kis karok segítségével egyfajta áttétet tudnak a kormánymozdulatba tenni, aminek segítségével a kormány egységnyi mozdításával, egységnél nagyobb villa fordulatot tudnak elérni. A kis ívű kanyarodás segítésére manapság már ezt a trükköt alkalmazza szinte minden gyártó.
Az alsó kormánynál többnyire markolat vagy triatlon váltókat szoktak használni, hogy kanyarodásnál nagyobb mozgástér maradjon a kormánynak. Az alábbi képeken látható AZUB Apus fekvőkerékpár ebben formabontó, karos váltót építettek rá, és meg kell hagyni, elég mokány módon. Az alsó kormánnyal kacérkodó kütyükedvelő sporttársaknak azonban rossz hír lehet, hogy az alsó kormányra nehezen aggathatóak fel a digitális segédeszközök. Bár a leleményes cseh tervezők erre is gondoltak a második képen látható konzol személyében, de azért ez még így sem egy Nazca Aero kormány közel fél méteres rakodófelülete… De azért ne legyünk telhetetlenek!
Ezzel végére is értünk a leggyakrabban alkalmazott fekvőkerékpár kormány koncepcióknak. Ha még fekvőkerékpár vásárlás előtt állsz, úgy a fentiekből sejtheted, hogy a számodra ideális kormány koncepció kiválasztásához is a próbán keresztül fog vezetni az út. Ebben és egyéb felmerülő kérdéseiddel kapcsolatban is szívesen állok a rendelkezésedre a szokásos elérhetőségeimen.
Addig is, jó és biztonságos kerekezést kívánok!
Recuman