A fekvőkerékpározást egyáltalán nem nehéz megtanulni. Autodidakta módon sem lehetetlen, maximum egy-két eldőlést érdemes belekalkulálni a tanulási folyamatba. Hogy lehetőség szerint ezeket elkerüld, összeírtam pár tippet és trükköt az első méterekre. Ha fekvőkerékpárodat házhozszállítással kéred és nincs lehetőségünk személyesen találkozni, úgy a segítségedre lehet ez a bejegyzés.A gyakorláshoz válassz egy forgalommentes, de enyhén lejtős, szilárd útburkolatú utcát. Emellett a fekvőkerékpárod ülésének háttámláját a lehető legjobban emeld meg (ennek lehetősége típustól függően változó). Minél egyenesebben ülsz, annál könnyebb lesz a dolgod a kezdetekben.
Fék!
Mikor ráülsz egy rekumbensre, ne feledd, hogy ezen a fotelen kerekek vannak! Ezért, ha álló helyzetben nem húzod be a fékkart, akkor útviszonyoktól függően de bizony elgurulhatsz. Az első métereiden szintén érdemes két ujjadat a fékkarokon nyugtatnod, hogy ha esetleg elvesztenéd az egyensúlyodat, úgy a fékezést követően lábaiddal csúszás mentesen tudd megtámasztani magadat.
A Flintstone módszer
Az egyensúly kérdése azonos a normál kerékpárokéval. Aki megtanult egyensúlyozni hagyományos kerékpárral, az fekvőkerékpárral is fog tudni. Ha eleinte bizonytalan vagy, próbáld ki rollerezést, más néven a Flintstone módszert. Álló helyzetben a kormányt told el magadtól (előrehajtható kormány esetében), ülj fel az ülésben és a lábaidat pedig tedd le a talajra.
Lökd előre a fekvőkerékpárt és amint valamelyest felgyorsulsz, lábaidat emeld fel (még ne rakd fel a pedálokra) apró kormánymozdulatokkal pedig próbálj meg egyensúlyozni.
Ebben a nem túl kényelmes, de egyenes üléspozícióban könnyebb megérezni a fekvőkerékpár egyensúlyozásának módját, viszont mivel a sebességed még kicsi lesz és a hátad sincs a háttámlán, így imbolyogni fogsz, ami teljesen normális.
Az elindulás
Ha a rollerezéssel sikerült megérezned az egyensúlyozás módját, akkor felveheted a pozíciót az induláshoz:
- Kezed a féken!
- Dőlj hátra az ülésben.
- A kormányt húzd magadra (előrehajtható kormánynál).
- A pedált állítsd start pozícióba.
- Majd egy nagyobb pedálnyomatékkal indítsd meg a fekvőkerékpárt.
- Ahogy a fekvőkerékpár megindul, a rollerezés során tanult finom kormánymozdulatokkal tartsd az egyensúlyt és tekerj, próbálj meg felgyorsulni.
És itt azért álljunk meg egy szóra! A kerékpárok általános működési elve, illetve az egyensúlyozás titka a kormánymozdulatok mellett a forgó kerekek centrifugális erejéből eredő egyenes tartása. Ha nincs a kerekeknek forgási sebessége, akkor sokkal nehezebb egyensúlyozni a kerékpárral. Ezért fontos az első, nagy nyomatékú pedálfordulat (illetve kezdetben ebben lehet segítségedre az enyhe lejtő), hogy a fekvőkerékpár kerekek felgyorsulásával mihamarabb megjöjjön a kerekek egyenes tartása és a kerékpár egyensúlya. Annak ellenére, hogy a fekvőkerékpárok ebben nem különböznek gyémántvázas társaiktól, eleinte ülésükben hajlamosak vagyunk erről megfeledkezni.
Tippek, trükkök
Sebességfokozat: a túl nagy és a túl kicsi sebességfokozat sem ideális az elinduláshoz. Válassz egy közepes fokozatot, amivel kellő nyomatékot és sebességet tudsz kölcsönözni az elstartoláshoz.
Útburkolat: gyakorláskor figyelj a jó minőségű útburkolatra, mert a murvás, kavicsos útburkolatokon való megállásnál, esetleges egyensúlyvesztéses megállásnál könnyebben kicsúszhat a lábad.
Stabilitás: fontos, hogy ne húzd fel magad a háttámláról, mert azzal csökkenni fog a stabilitásod, illetve mihamarabb gyorsulj fel, hogy a kerekek centrifugális ereje segítsen az egyenestartásban.
Kis ívű kanyarodás: Fekvőkerékpár típustól és testalkattól függően, de kis ívű kanyarodásnál előfordulhat, hogy a sarkad hozzáér az első kerékhez. A későbbiekben a kerékpár beállításával, illetve a sarkad kifordításával vagy enyhe emelésével ez korrigálható, de a gyakorláskor ez váratlanul érhet.
Első hetek
Erőnlétünk egyénenként eltérő lehet, de azt szoktam javasolni, hogy mivel a rekukon más izmokat mozgatunk meg, mint a hagyományos kerékpárokon, így érdemes eleinte rövidebb, 25-30 km-s túrákat tervezni. Pár hét edzés után a „reku” izmok felerősödnek és azonos vagy éppen jobb teljesítményre lehetsz képes, mint gyémántvázas kerékpárodon.
Az első hetekben a fekvőkerékpározás során számos olyan extrém helyzet fordulhat elő, ami egy kezdő rekus tudását próbára teheti. Ilyen lehet a kisívű kanyarodás, vagy a nagy emelkedőn, a nagy sebességfokozatban való elindulás, de akár egy nagy forgalmú kereszteződésen való áthaladás is. Eleinte ne csinálj presztízskérdést ezekből, szállj ki az ülésből és told át a problémás szakaszokon. Az idővel szerzett rutinoddal ezeket a helyzeteket könnyedén fogod tudni majd kezelni.
Remélem a fenti gondolatok segítenek majd az elindulásban. Amennyiben kérdésed merül fel a témában, szívesen állok rendelkezésedre a szokásos elérhetőségeimen.
Jó gyakorlást és kerekezést kívánok:
Recuman