Bacchetta Bellandare – a hosszú tengelytávú rekumbens
A Bacchetta egy fekvőkerékpárokra specializálódott amerikai cég, ami számos bakancslistás fekvőkerékpárt gyárt. Egyik ilyen munkájuk a rekumbens.hu kölcsönzői flottájának legújabb tagja a Bacchetta Bellandare.
Sok jót hallottam már a hosszú tengelytávú rekumbensekről, de ezidáig még nem volt szerencsém egyhez sem. Az Egyesült Államokban csak LWB (Long Wheel Base) fekvőkerékpárként emlegetik őket, ami találó név, hiszen a Bellandare tengelytávja nem kevesebb mint 176 cm. Ez szinte megegyezik egy kétszemélyes tandem kerékpár tengelytávjával.
Első ránézésre, sőt még talán másodikra sem nevezném szépnek, és tulajdonképpen fekvőkerékpárnak sem. Inkább fotelkerékpár! Igen, ezen bizony egy fotel van: 15 cm vastag párnával és aluvázas hálós háttámlával.
Éppen csak a karfák hiányoznak róla, de ha még egy kicsit keresgélek, lehet, azokat is megtalálom. Az ülés egy gyorszáras bilinccsel csatlakozik a vázcsőre, a háttámlát pedig két teleszkópos rúd rögzíti a hátsóvillához. Ezek segítségével igen széles tartományban, 155 cm-től 200 cm-s testmagasságig szinte bármilyen dőlésszögben állítható a Bellandare ülése. Az LWB koncepciónak köszönhetően alacsony testmagasság mellett sincs gond a váz 48 cm-s átlépési magasságával, az 58 cm-s ülésmagassággal, illetve senkinek sem fog a fix hajtókar beleakadni az elsőkerékbe.
Az ülésébe huppanva lágyan fogad a Bellandare és egyből hatalmába kerít a fejedelmi kényelem érzése. Annak ellenére, hogy a kormányrendszere merőben eltér az eddig tapasztaltaktól, mégis karpozíció szempontjából az Aero kormányhoz tudnám hasonlítani.
Tehát a karjaim szinte a megszokott pozícióban, lábaim kicsit lejjebb mint szoktak, de szépen elöl a pedálon. Kicsit chopperes, de kényelmes. Rendben.
Indulás!
A Bacchetta már az első métereken meglepett. Rendkívül fürgén indult meg, ami viszont társult egy sajátos LWB kormányzási érzettel. A hosszú tengelytáv, az extrém hosszú kormányrúd és az előre kinyúló lapos szögű első villa másként reagál a kar- illetve kormánymozdulatokra. Fokozva a tempót, ahogy felgyorsulnak a kerekek, szépen kihúzza magát a fotelkerékpár és megjön az úttartása is. Kisebb sebességnél, tötyögésnél megint bizonytalankodtam a kormánnyal. Ezt még kicsit szoknom kell. Nem csoda, hiszen a „hagyományos” rekumbenseknél szinte a keréken ül az ember, ami egészen más kormányzási érzetet ad. Fordulni egyébként jól lehet vele, hacsak nem akarjuk a hosszú tengelytáv határait feszegetni egy nagyon kis ívű kanyarral. De hát nem is szlalomversenyre tervezték a Bellandare-t, hanem TÚRÁRA és KÉNYELEMRE! És ezeknek bizony mestere, akár még rossz minőségű utakon is. A macskaköves úton a kormányon keresztül éreztem, hogy döcögött a bringa, de a testemet már nem érték el a durvább rázkódások. A legtöbb rezonanciát a puha ülésszivacs nyelheti el, de a hosszú tengelytáv és a Cro-mo vázcsövek is kivehetik a részüket a csillapításból. Az LWB jó rezgéselnyelési képességében nagy szerepe van a döntött első villának is, ami fokozza a hajlított cro-mo villa amúgy is előnyös csillapítási képességét. Ezek a műszaki megoldások persze nem teszik terepjáróvá a Bellandare-t, de egy túra során a hétköznapi úthibákat szépen átlépi a segítségükkel. És valahol ez is az egyik fő célja a hosszú tengelytávú koncepciónak.
Belbecs-külcsín
Szóval hamar összeszoktunk a Bellandare-val. kifejezetten jól éreztem magam az ülésében és ahogy a használat során megmutatta értékeit, egyre szebbnek is kezdtem látni. Elképzeltem, ahogy egy kellemes nyári délutánon, vagy akár csak egy másik kora márciusi délutánon, (amikor a kesztyűmet nem felejtem otthon, mint ma) kényelmesen cruise-olok a foteljában… Hmmm.
Konklúzió
A Bacchetta LWB pontosan hozta, amit vártam tőle: a fejedelmi kényelmet és az útegyenetlenségekkel szembeni immunitást. Ami viszont meglepetést okozott az a sebessége volt. A fotel és az enyhén chopperes üléspozíció ellenére is egy gyors kerékpár! Az okát megint csak találgatni tudnám. A méretei ellenére a 13-14 kg-s relatív kis súly? A merev botváz? A szabad ikergörgős láncvezetés? A Novatec iparicsapágyas kerékagyak? Nem tudom mi a varázslat, de működik!
Sajnos a használt Bacchetta fekvőkerékpárok Európában ritkák. Azonban ha kipróbálnád a hosszú tengelytávú Bellandare-t, vagy a következő túrádon szeretnél kényelemben tekerni, úgy a bérléséről ide kattintva tájékozódhatsz.
Update
Aki beszél olaszul, mosolyoghatott fenti soraimon. Az imént felcsaptam a olasz-magyar szótárt és látom, hogy a Bacchetta-nál is gyorsnak találták az LWB fekvőkerékpárjukat, hiszen az olasz bellandare szó jelentése nem más, mint LENDÜLETES. És milyen igaz! 😊