Bacchetta Bellandare – a hosszú tengelytávú fotelkerékpár
A Bacchetta egy fekvőkerékpárokra specializálódott amerikai cég, ami számos bakancslistás fekvőkerékpárt gyárt. Egyik ilyen munkájuk a rekumbens.hu flottájának legújabb tagja a Bacchetta Bellandare.
Sok jót hallottam már a hosszú tengelytávú rekumbensekről, de ez idáig nem volt még szerencsém egyhez sem. Az Egyesült Államokban csak LWB (Long Wheelbase) fekvőkerékpárként emlegetik őket, a gyakran nem kevesebb mint 170 cm-t is meghaladó tengelytávjuknak köszönhetően. Ez gyakorlatilag megegyezik egy kétszemélyes tandem kerékpár tengelytávjával.
A stílusos, chopper-es megjelenésével és impozáns méreteivel, könnyen kitűnik a tömegből. Vonzza a szemet! Kényelmes fotelülésével inkább a fotelkerékpárok családjába sorolható, mint a fekvőkerékpárokéba. Ülése 15 cm vastag párnával és robusztus alumínium vázas hálós háttámlával van ellátva.
Éppen csak a karfák hiányoznak róla, de ha még egy kicsit keresgélek, lehet, azok is előkerülnek. Az ülés egy gyorszáras bilinccsel csatlakozik a vázcsőre, a háttámlát pedig két teleszkópos rúd rögzíti a hátsóvillához. Ezek segítségével igen széles tartományban, 155 cm-től 200 cm-s testmagasságig szinte bármilyen dőlésszögben állítható a Bellandare ülése. Az LWB koncepciónak köszönhetően alacsony testmagasság mellett sincs gond a váz 48 cm-s átlépési magasságával, az 58 cm-s ülésmagassággal, illetve senkinek sem fog a fix hajtókar beleakadni az első kerékbe.
Az ülésébe huppanva lágyan fogad a Bellandare és egyből hatalmába kerít a fejedelmi kényelem érzése. Annak ellenére, hogy a kormányrendszere merőben eltér az eddig tapasztaltaktól, mégis karpozíció szempontjából az Aero kormányhoz tudnám hasonlítani.
Karjaim szinte a megszokott pozícióban, lábaim kicsit lejjebb mint szoktak, de szépen elöl a pedálon. Kicsit chopper-es, de meglepően természetes érzés.
Indulás!
A Bacchetta már az első métereken meglepett. Rendkívül fürgén indult meg. Lendülete társult egy sajátos LWB kormányzási érzettel. A hosszú tengelytáv, az elnyújtott kormányrúd és az előre kinyúló lapos szögű első villa másként reagál a kar- illetve kormánymozdulatokra, mint megszoktam. Fokozva a tempót, ahogy felgyorsulnak a kerekek, szépen kihúzza magát a fotelkerékpár és megjön az úttartása is. Kisebb sebességnél, tötyögésnél megint bizonytalankodtam a kormánnyal.
Ezt még kicsit szoknom kell. Nem csoda, hiszen a „hagyományos” rekumbenseknél szinte a keréken ül az ember, ami egészen más kormányzási érzetet ad. Kanyarokban egyébként szépen felveszi az íveket. Fordulni kiválóan lehet vele, hacsak nem akarjuk a hosszú tengelytáv határait feszegetni egy nagyon kis ívű kanyarral. De hát nem is szlalomversenyre tervezték a Bellandare-t, hanem TÚRÁRA és KÉNYELEMRE! És ezeknek bizony mestere, akár még rossz minőségű utakon is. A macskaköves úton a kormányon keresztül éreztem, hogy döcögött a bringa, de a testemet már nem érték el a durvább rázkódások. A legtöbb rezonanciát a puha ülésszivacs és a szövet háttámla nyeli el, de a hosszú tengelytáv és a Cro-mo vázcsövek is kiveszik a részüket a passzív csillapításból. Az LWB bicajok legendás rezgéselnyelési képességében további nagy szerepe van a döntött első villaszögnek, aminek hatását fokozza a hajlított cro-mo villa amúgy is előnyös csillapítási képessége. Ezek a műszaki megoldások persze nem teszik terepjáróvá a Bellandare-t, de segítségükkel a hétköznapi úthibákon meglepő könnyedséggel suhan át. Valahol ez is az egyik fő célja a hosszú tengelytávú koncepciónak.
Egy életérzés
Próbautamon hamar összeszoktunk a Bellandare-val. Kifejezetten jól éreztem magam az ülésében! Az alapértelmezett kényelme és a jó kezelhetősége mellett magával ragadó a vagány eleganciája, amolyan szelíd motoros/kabrió Cadillec stílusa. Elmerengtem, ahogy egy kellemes nyári délutánon, vagy akár csak egy másik kora márciusi délutánon, (amikor a kesztyűmet nem felejtem otthon, úgy mint ma) kényelmesen cruise-olok vele az egyik kedvenc kerékpár útvonalamon. Hazafele úton eszembe jutott egy régi felvétel, ami kiválóan visszaadja ezt az életérzést. Ide kattintva tekintheted meg.
Konklúzió
A Bacchetta LWB fotelkerékpár pontosan hozta, amit vártam tőle: a kényelmet, stílust és az útegyenetlenségekkel szembeni immunitást. Ami viszont meglepetést okozott az a sebessége volt. A fotel és az enyhén chopper-es üléspozíció ellenére is egy gyors kerékpár! Az okát csak találgatni tudom. A méretei ellenére a 13-14 kg-s relatív kis súly? A merev botváz? A szabad ikergörgős láncvezetés? A Novatec ipari csapágyas kerékagyak? Nem tudom mi a varázslat, de működik!
Sajnos a hosszú tengelytávú fekvőkerékpárok Európában meglehetősen ritkák, így a rekumbens.hu-nál is. Aktuális készletről a szokásos elérhetőségeken tudsz érdeklődni.
Update
Aki beszél olaszul, mosolyoghatott fenti soraimon. Az imént felcsaptam a olasz-magyar szótárt és látom, hogy a Bacchetta-nál is gyorsnak találták az LWB fotelkerékpárjukat, hiszen az olasz bellandare szó jelentése nem más, mint LENDÜLETES. És milyen igaz! 😊